top of page

To Black Friday or not?

Doe jij als ondernemer mee met Black Friday of niet?

Als je meedoet denk dan hierom:

  • Heb je deze actie ingecalculeerd? Heb je rekening gehouden met het verlies aan winstmarge en kan je dat verlies goedmaken bij andere producten of diensten?

  • Een actie zoals Black Friday kondig je best tijdig aan. Je wil vermijden dat klanten die net een paar dagen eerder iets kopen van je, zich bekocht voelen als je enkele dagen later uit het niets een grote korting geeft. Dat houdt ook in dat je de weken voorafgaand vermoedelijk minder zal verkopen, want klanten gaan wachten. Ook dit ‘verlies’ dien je ergens terug op te vangen wil je je omzetdoel behalen.

  • Waarom doe je mee? Wat wil je ermee bereiken? Gewoon veel verkopen aan de helft van de prijs om je omzet een boost te geven, kan een reden zijn (maar hou er dan rekening mee dat je jezelf niet in de voet snijdt), maar ook je (verouderde) stock verkopen kan, net zoals een speciale actie voor nieuwe en/of bestaande klanten om hun trouw te belonen een reden kan zijn. Hou er rekening mee dat in sommige sectoren vooral koopjesjagers actief zijn wat niet altijd je ideale klanten zijn.

  • Doe je mee omdat ‘iedereen’ mee doet? Zorg dan echt dat je weet hoeveel impact deze dag heeft op je winstcijfer (positief of negatief) - een winkel uit je gemeente met hetzelfde aanbod heeft niet dezelfde beginsituatie als jij en kan misschien gemakkelijker een actie doen omdat er meer reserves zijn. Kijk vooral naar je eigen financiële situatie en bepaal van daaruit je mogelijkheden.

Zelf geef ik geen korting op Black Friday maar ik ga die dag 20% van al mijn inkomsten doneren aan een goed doel. Zo heeft die dag toch nog iets positiefs!

(Aan goede doelen helaas geen gebrek - met zoveel nood in de wereld - het zal nog moeilijk kiezen worden 😕)



bottom of page